Permalänk
Medlem

Dator för 1440p

Tjenare,
Är på jakt efter en ny dator men skulle vilja ha lite tips och råd på vad som är prisvärt, bra och framtidssäkert.
Spelar på 1440p och för det mesta FPS spel. Har en budget på ca 22.000. Kan gå lite över budget men håller mig helst kring den prislappen.

Bygger datorn själv och har redan vattenkylare till CPU:n.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Hur stor skillnad är det mellan 7800 xt och 7900 xtx?
Är det dumt att spara in lite kronor på att gå ner till ett 7800 xt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pp1:

Tack för svaret!
Hur stor skillnad är det mellan 7800 xt och 7900 xtx?
Är det dumt att spara in lite kronor på att gå ner till ett 7800 xt istället?

Kolla testerna: https://www.sweclockers.com/tester/grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pp1:

Tack för svaret!
Hur stor skillnad är det mellan 7800 xt och 7900 xtx?
Är det dumt att spara in lite kronor på att gå ner till ett 7800 xt istället?

I din upplösning, ganska måttlig skillnad, men det beror på dina övriga krav. Mitt system är väldigt likt förslaget ovan (fast med 64GB RAM, 4TB SSD), fast jag valde ett RX7800XT som jag sedan undervoltar lite och drar ner (!) power limit, samtidigt som jag drar upp minnet en del. Det ger mig 10% bättre prestanda än Sweclockers test till max 250W GPU. Tillsammans med en utmärkt GPU-kylare och den måttliga förbrukningen hos 7800x3D och en thermaltake peerless assassin, har jag ett extremt tyst system som alltid drar under 400W (normal gaming betydligt lägre).
Ungefär dubbla prestandan mot dagens konsolgeneration, och det finns inga spel som jag inte kör i 4k60Hz, med förbehållet att jag inte är intresserad av extrem RT. RX7900XT hade gett extra marginaler, men eftersom jag antagligen hade velat ta ner det relativt mer i effekt, hade prestandaskillnaden i slutändan blivit mycket måttlig. Det lät mig dessutom köra bekvämt inom marginalerna för ett 650W platinum nätaggregat.

Personliga prioriteringar spelar roll för vad som blir ett lämpligt balanserat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pp1:

Tack för svaret!
Hur stor skillnad är det mellan 7800 xt och 7900 xtx?
Är det dumt att spara in lite kronor på att gå ner till ett 7800 xt istället?

Du kan ju lägga dig mellan dem med 7900gre. 7k är riktigt bra pris.